تکواندو

تكواندو در سال 1349 با ورود اولين استاد كره اي به نام كيم سورين به ايران و تاسيس اولين كلاس مربيگري در باشگاه سرباز وارد ايران شد. با تاسيس انجمن تكواندو نيروهاي مسلح در سال 1354 تيم تكواندو نيروي مخصوص چتربازان به دومين دوره مسابقات جهاني در سئول كره جنوبي حضور و موفق به كسب نخستين مدال برنز جهاني خود شد.

تکواندو نام هنر رزمی است که اکنون به عنوان یک ورزش مدرن در سطح جهان شناخته شده و در طی مدت قرنهای متمادی سیر تکاملی خود را طی نموده است . مشخصه اصلی این ورزش ، سبک رزمی است که از دست و پای بدون سلاح در مقابل حریف استفاده می کند . بدون شک این سبک رزمی که در کره پرورش یافته است ریشه در آداب و رسوم و محیط جغرافیایی و مسایل سیاسی دوران مختلف در کشور کره دارد . اولین زندگی ابتدایی اجتماعی ثبت شده در کره ۲۳۳۳ سال قبل از میلاد مسیح است که موسس افسانه ملی تانگون کره قدیم را در آسادال تاسیس نمود . مانند تاریخ ملل دیگر زندگی ساده اجتماعی بتدریج به زندگی قبیله ای و سپس این جوامع به شکل ایالت و کشور درآمدند . اسناد تاریخی نشان میدهد که حدود ۲۰۰۰ سال پیش در این ایالتهای قبیله ای قربانی کردن برای خدایان آسمانی در جشنهایی همراه با رقص و موزیک و بازیها وجود داشت . تکامل تکواندو در ۳ سلسله پادشاهی در کره آغاز شد ، که اولین آن کوگوریو بود که در تانگو حکومت میکرد . در بین آثار باستانی این دوره قبر میونگ چونگ شامل یک نقاشی دیواری است که در آن دو جوان به روش تکواندو با هم مبارزه میکنند ، تعدادی از زنان نیز در حال اجرای رقص گروهی می باشند . در دوره سلسله پادشاهی پکجی ، یعنی دوره دوم پادشاهی کره در جنوب غربی شبه جزیره کره در بخش رودخانه هان با چین مبادله بازرگانی می شد و تمدن از طریق دریا به ژاپن منتقل میگردید . در داستانهای عامیانه این دوره (چولاپوکدو) توصیق میکند که چگونه ((پیونجن دوری)) یک نوع بازی از نوع سنگ اندازی و ((سوپاکهای)) یک تشکل قدیمی از تکواندو در بین مناطق مختلف بروی صحنه آمد ، بطوریکه اسناد تاریخی نشان می دهند ، مردم دوست داشتند در اسب سواری ، تیر اندازی و سیرون که نوعی کشتی بود رقابت کنن
سلسله سیلا ((سلسه سوم پادشاهی کره)) در قرن هفتم بعد از میلاد تاثیر بسزایی در رشد هنر رزمی کره داشت . این سلسله در گوشه جنوب شرقی جدا شده از شبه جزیره قرار داشت ولی سیلا با پیروزی بر دو سلسله دیگر کره را متحد نمود . حامی قدرت ملی سیلا یگانه سیستم جنگیش یعنی هورانگدو بود . هورانگدو شامل جوانهایی از خانواده های اصیل بود که نسبت به تربیت جسم و فکر فداکاری میکردند بود . هورانگ قوانین سخت و جدی را در وفاداری به پادشاه تقوا و اطاعت نسبت به والدین ، شجاعت در جنگ و احترام به دوستان و دوراندیشی در زندگی را تعلیم میداد و هورانگ دو شکل ابتدایی تکواندو بود . طی قرنها بعد سیلا راه را برای سلسله جدید کوریو که بوسیله تانگون در سال ۹۱۸ AD تا سیس شده بود ، هموار کرد . کوریو تلاش کرد سرزمینش را از طرف شمال گسترده کند و تا حدی نیز موفق شد و تجاوز دشمن به کره را تکواندو که سوباک دو نامیده میشد دفع کرد ، دیگر تکواندو برای کره ایها یک سلاح محسوب میشد . یک جنگ تاریخی نشان میدهد که در تجاوز ژاپن به کره حدود ۷۰۰ سرباز داوطلب از منطقه کوم سان با مشتهای خالی بوسیله تکواندو با مهاجمان جنگیدند . تکواندو در معنی لغوی به معنی هنر استفاده از دست و پا می باشد . و علیرغم اینکه در عوام به عنوان هنر رزمی استفاده از پا شهرت یافته است ، اما یک سیستم کامل و بدون نقص رزمی می باشد . و تکواندو فراز و نشیب های زیادی را در قرن گذشته طی نموده ، در آوریل ۱۹۵۵ نام تکواندو در جلسه ای در کره بر روی هنر رزمی کره ایها تثبیت شد و از طرف مقامات به رسمیت شناخته شد ، در شناساندن و ارائه تکواندو نوین از زحمات و تاثیرات بسزاء ژنرال چوی هونگ هی نمی توان بسادگی گذشت و این حقیقتی غیر قابل انکار است . در سال ۱۹۶۵ انجمن تکواندو کره و در سال ۱۹۶۶ فدراسیون بین المللی تکواندو و (I.T.F) در کره تاسیس شد . در سال ۱۹۷۳ فدراسیون جهانی تکواندو W.T.F با حمایت رجال سیاسی کره جنوبی تاسیس شد . این دو سازمان همواره در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر بودند و سعی داشتند شناخت و حمایت بین المللی را هرچه بیشتر جذب کنند
(I.T.F) با حمایت از اعضاء خود و (W.T.F) با حمایت رهبران سیاسی و شناخت جهانی و رسمیت در سطح جهان . هر دو ارگان بر فلسفه و اصول و فرمها اهمیت میدهند . (W.T.F) اهمیت زیادی برای مبارزه و مسابقات قایل است و I.T.F تکیه بر جنبه ها و مسائل اخلاقی و فلسفی این ورزش را دارد
در سال ۱۹۸۰ کمیته بین الملی المپیک طی جلسه ای در مسکو (W.T.F) را به رسمیت شناخت و تکواندو پومسه در ۱۹۸۸ و ۱۹۹۲ به صورت تشریفاتی و در سال ۱۹۹۴ به عنوان یک ورزش کامل المپیکی اعلان و در سال ۲۰۰۰ رسما وارد المپیک شد

تاریخچه تکواندودرایران
تکواندو در سال ۱۳۴۹ با ورود اولین استاد کره ای به نام کیم سورین به ایران و تاسیس اولین کلاس مربیگری در باشگاه سرباز وارد ایران شد.
با تاسیس انجمن تکواندو نیروهای مسلح در سال ۱۳۵۴ تیم تکواندو نیروی مخصوص چتربازان به دومین دوره مسابقات جهانی در سئول کره جنوبی حضور و موفق به کسب نخستین مدال برنز جهانی خود شد.
در سال ۱۳۵۵ تیمی که راهی یکارهای جهانی شده بود به دومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه در شهر ملبورن استرالیا اعزام شد
فدراسیون ورزشهای رزمی( جودو –کاراته –تکواندو ) به سرپرستی بهروز سرشار کار خود را در سال ۱۳۵۷ از حالت انحصاری خارج وبا شکل عمومی تری آغاز کرد در همین سال تشکیل اولین تیم ملی تکواندو به سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه در هنگ کنگ حاصل شد که با کسب ۲ مدال نقره و ۵ مدال برنز عنوان سومی تیمی را از آن خود کرد
سال ۱۳۶۲ اعزام تیم ملی به ششمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در کپنهاگ دانمارک و نخستین مدال جهانی تکواندو پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یکی دیگر از مهمترین رویدادهای تکواندو ایران می باشد.
سال ۱۳۶۳ تفکیک رشته های تحت پوشش فدراسیون ورزشهای رزمی و تشکیل فدراسیون تکواندو به ریاست آقای سید مصطفی صفوی تشکیل گردید.
برگزاری کلاسهای مختلف مربیگری توسط اساتید کره ای و شرکت کشورهای خارجی در مسابقات بین المللی جام فجر همچنین برگزاری کلاس مربیگری کوچینگ بین المللی و اعزام به مسابقات قاره ای و جهانی جز تحولاتی بود که در تکواندو ایران بوجود آمد.
سال ۱۳۶۴ شرکت در هفتمین دوره مسابقات قهرمانی جهان و کسب نخستین مدال نقره جهانی.
سال ۱۳۶۵شرکت در بازیهای آسیایی سئول و کسب نخستین مدال طلای اسیایی.
سال ۱۳۶۶ حضور در دومین دوره مسابقات قهرمانی ارتشهای جهان و کسب یک مدال نقره.
سال ۱۳۶۸ کسب نخستین مقام چهارمی تیمی جهان در نهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در سئول کره جنوبی با کسب ۳ مدال برنز.
انتصاب آقای محمد قمی به سمت ریاست فدراسیون همچنین شرکت در دومین دوره مسابقات قهرمانی تکواندو دانشجویان جهان در اسپانیا و کسب نخستین مدال طلا ی آن رقابتها ، حضور در چهارمین دوره مسابقات جام جهانی در مادرید اسپانیا از مهمرین رویدادهای سال ۱۳۶۹ می باشد.
سال ۱۳۷۰ پنجمین دوره مسابقات جام جهانی در زاگرب یوگسلاوی انجام شد که تیم تکواندوایران توانست با کسب ۱ مدال نقره و ۲ مدال برنز در این رقابتها به مقام هفتمی تیمی دست یابد.
سال ۱۳۷۳ انتصاب مجدد آقای سید مصطفی صفوی به سمت ریاست فدراسیون همچنین حضور در بازیهای اسیایی هیروشیما و کسب مقام نایب قهرمانی با یک طلا ۲ نقره و یک برنز و انتخاب آقای سید مصطفی صفوی به عنوان عضو کمیته روابط عمومی فدراسیون جهانی تکواندو به مدت ۲ سال و انتخاب آقای سید محمد پولادگر به عنوان عضو کمیته قانونگذاری فدراسیون جهانی تکواندو به مدت ۲ سال
سال ۱۳۷۴ حضور در دوازدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در فیلیپین و کسب مقام پنجمی جهان با یک نقره و ۲ برنز
سال ۱۳۷۵ انتصاب مختار کلانتری به سمت ریاست فدراسیون و انتخاب آقای سید محمد پولادگر به عضویت شورای اجرایی اتحادیه آسیا به مدت ۴ سال همچنین تولید اولین تشک مخصوص تکواندو در کشور، شرکت درنخستین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در بارسلون اسپانیا از مهمترین رویدادهای سال ۱۳۷۵ به شمار می رود
سال ۱۳۷۶ طراحی و راه اندازی سیستم داوری کامپیوتری مطابق با آخرین دستورالعملهای داوری جهان انجام شد
همچنین شرکت در هشتمین دوره مسابقات جام جهانی در قاهره مصر وکسب عنوان نایب قهرمانی جهان و اولین مدال طلای جهانی (در مجموع تیم ملی ایران صاحب یک مدال طلا ؤ یک نقره و ۲ برنز شد)
۱۳۷۷ شرکت در دومین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در استامبول ترکیه و کسب نخستین مدال برنز جهان
سال ۱۳۷۷ حضور در نهمین دوره مسابقات جام جهانی زیندل فینگن آلمان و تکرار عنوان نایب قهرمانی جهان با کسب ۱ طلا ، ۲ نقره و ۱ برنز.
سال ۱۳۷۸ حضور در چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در ادمونتون کانادا و عنوان نایب قهرمنی جهان برای نخستین بار با ۲ مدال طلا
سال ۱۳۷۸ اعطای جام جوانمردین تکواندو کار جهان به آقای مجید افلاکی از سوی فدراسیون جهانی تکواندو
سال ۱۳۷۹ حضور در دهمین دوره مسابقات جام جهانی در لیون فرانسه و کسب عنوان قهرمانی جهان برای نخستین بار با ۲ طلا و ۲نقره.
سال ۱۳۷۹ حضور رسمی تکواندو در بازیهای المپیک و کسب نخستین مدال رسمی المپیک .همچنین شرکت در سومین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان و کسب نخستین مدال طلای مسابقات
گفتنی است فدراسیون تکواندو از زمان تاسیس تا کنون ۴ رئیس فدراسیون را به خود دیده است که جناب آقای سید محمد پولادگر با ۳۸ رای از ۴۱ رای به سمت ریاست فدراسیون تکواندو بر گزیده شده اند ایشان از سال ۱۳۷۹ تا کنون عهده دار ریاست فدراسیون تکواندو می باشند.
افتخارات مهمی که در دوران ریاست آقای سید محمد پولادگر تا کنون برای تکواندو جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است عبارتند از:
سال ۱۳۸۰ شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در ججو کره جنوبی و کسب یک طلا و یک نقره و عنوان سومی تیمی در این رقابتها همچنین حضور در مسابقات جام جهانی هوشیمینه ویتنام با دریافت ۲ مدال طلا ، ۲ نقره ، ۲ برنز و کسب عنوان نایب قهرمانی ،شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا-اقیانوسیه در چین و کسب یک مدال طلا و ۶نقره و کسب عنوان نایب قهرمانی
سال ۱۳۸۱ حضور در مسابقات جام جهانی در توکیو ژاپن ایران با کسب ۳ طلا و یک نقره و ۲ برنز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد همچنین در همان سال مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در هراکلیون یونان برگزار شد که ایران با کسب یک مدال طلا عنوان چهارمی را بدست اورد ،شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه در شهر اردن و کسب یک مدال طلا ،۲ نقره،۳ برنز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد
سال ۱۳۸۲ حضور در مسابقات قهرمانی جهان در گارمیش پارتن کرشن آلمان و کسب ۲ مدال طلا ، ۲ نقره و یک برنز وکسب عنوان نایب قهرمانی ، شرکت تیم تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی آسیا-اقیانوسیه ویتنام و کسب ۲مدال طلا ،یک نقره ، ۲برنز و کسب عنوان نایب قهرمانی . همچنین حضور در مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان در دائگو کره جنوبی و کسب ۲ مدال نقره ، ۲ برنز و عنوان نایب قهرمانی. شرکت در مسابقات قهرمانی ارتشهای جهان در کرواسی و کسب یک مدال طلا ، ۲ نقره ، ۲ برنز و کسب عنوان نایب قهرمانی
سال ۱۳۸۳ شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در سان چوان کره جنوبی ایران توانست با کسب یک طلا ، ۳ نقره ،۲ برنز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند.همچنین در مسابقات قهرمانی اسیا-اقیانوسیه که در کره جنوبی برگزار گردید ایران توانست با کسب یک مدال طلا ، ۲ نقره فاتح این رقابتها گردد.
درمسابقات المپیک آتن تکواندو ایران توانست عنوان قهرمانی را با یک مدال طلا و یک برنز را از آن خود کند
اولین مدرسه تکواندوی ایران توسط I.T.A در تاریخ ۲۰۰۲/may/24 در استان تهران به نام مدرسه تکواندو تهران جوان افتتاح گردید .دومین مدرسه تکواندوی ایران در تاریخ ۲۰۰۲/nov/16 در استان مازندران و در شهرستان بابل به نام مدرسه تکواندوی فدک طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولین عالی رتبه کشور و به دست استاد بزرگ جناب آقای حق شناس افتتاح گردید . این مدارس بر اساس طرح جامع مدارس تکواندو که توسط استاد حق شناس تالیف گردیده فعالیت می کنند .

عملکرد فدراسیون تکواندوایران در سال ۸۳

برگزاری مسابقات:‌
ردیف شرح زمان مکان
۱ انتخابی تیمهای شرکت کننده در مسابقات جام فجر انقلاب اسلامی ۱۷/۱/۸۳ تهران- سالن کبکانیان
۲ برگزاری اولین مرحله مسابقات انتخابی درون اردویی تیم ملی نوجوانان جهت حضور در مسابقات جهانی ۲۰۰۴ کره جنوبی ۲۹/۱/۸۳ سنندج
۳ دومین دوره مسابقات انتخابی درون اردویی تیم ملی نوجوانان جهت حضور در مسابقات جهانی ۲۰۰۴ کره جنوبی ۲۲/۲/۸۳ بندر عباس
۴ برگزاری مسابقات درون اردویی تیم ملی جوانان – بزرگسالان جهت انتخاب اعضای تیم های برتر بمنظور حضور در شانزدهمین دوره جام فجر اردیبهشت و خرداد تهران استادیوم آزادی
۵ برگزاری مسابقه انتخابی درون اردویی تیم ملی دانشجویان برای اعزام به یونیورسیاد ۲۰۰۴ یونان اردیبهشت و خرداد تهران سالن مجموعه ورزشی آزادی خرداد ۸۳
۶ سومین و آخرین مرحله انتخابی درون اردویی تیم ملی نوجوانان جهت حضور در مسابقات جهانی ۲۰۰۴ کره جنوبی ۱۰ خرداد ۸۳ تهران مجموعه ورزشی آزادی
۷ برگزاری مراسم قرعه کشی و تعین برنامه مسابقات لیگ های مختلف کشوری با حضور سرپرستان و مربیان تیم های شرکت کننده خرداد ۸۳ تهران – هتل هویزه
۸ تشکیل ستاد جام فجر و برگزاری جلسات متعدد جهت بالابردن کیفیت برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات بین المللی جام فجر خرداد ۸۳ دفتر فدراسیون
۹ برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات جام فجر با حضور ۹ تیم خارجی و ۴ تیم داخلی طی دو روز ۳۰ و ۳۱ خرداد تهران
۱۰ اتمام دور رفت مسابقات لیگ قهرمانی باشگاههای کشور با ۱۵ رقابت تیمی خرداد الی شهریور استانهای مختلف
۱۱ برگزاری مراسم افتتاحیه لیگ های کشور و انجام هفته اول مسابقات – جام آینده سازان ( ۲ گروه) نقش جهان (‌۲ گروه)‌ و با حضور ۱۶ تیم در جام نقش جهان و ۲۴ تیم در جام آینده سازان
۲۱ تیرماه تهران ورزشگاه شهید دستجردی
۱۲ میزبانی و برگزاری هشتمین دوره مسابقات کشوری خردسالان با حضور( ۲۶ استان ) ۲۵ و ۲۶ تیرماه ۸۳ تهران خوابگاه تربیت معلم
۱۳ همکاری در برگزاری المپیاد دانشجویان سراسر کشور اواخر تیرماه ۸۳ اصفهان
۱۴ همکاری در برگزاری مسابقات المپیاد دانشگاههای علوم پزشکی کشور مرداد دانشگاه شهید بهشتی تهران
۱۵ همکاری در برگزاری مسابقات کارگران کشور ۱۲و ۱۳مرداد همدان
۱۶ همکاری در برگزاری مسابقات قهرمانی هلال احمر کشور مرداد تبریز
۱۷ برگزاری هفتمین مسابقات قهرمانی نونهالان کشور ۱۵ و۱۶مرداد همدان
۱۸ برگزاری نهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان کشور ۲۹ و۳۰ مرداد سنندج -کردستان
۱۹ همکاری در برگزاری مسابقات دانشگاه آزاد کشور نیمه اول شهریور گیلان (‌رشت)
۲۰ همکاری در برگزاری مسابقات قهرمانی بسیج کشور ۲۹شهریور زنجان
۲۱ برگزاری دهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان کشور ۲۶ و۲۷شهریور ارومیه
۲۲ همکاری در برگزاری جشنواره میلاد ثارالله سپاه پاسداران مهر تهران
۲۳ برگزاری مسابقات بین المللی بزرگداشت شهید محمد الدوره ( جام انتفاضه ) با شرکت ۶ تیم داخلی و یک تیم خارجی (عراق ) ۹ مهر تهران – کبکانیان
۲۴ برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان بزرگسالان کشور ۱۶ و ۱۷ مهر مازندران-بابلسر
۲۵ مسابقات آزاد قهرمانی کشور (ورود به اردو) نیمه اول اذر ماه خانه تکواندو
۲۶ برگزاری مسابقات انتخابی تیم های ملی جهت اعزام به تورنمنت بین المللی بلژیک و هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در اسپانیا و اولین دوره بازیهای کشورهای اسلامی در عربستان ۲۸ /۱۱/۸۳ آکادمی المپیک
۲۷ کسب مقام قهرمانی مسابقات بین المللی جام کرواسی توسط تیم منتخب نیروی مقاوم بسیج با کسب ۴ مدال طلا –۳ نقره- بهمن ۸۳ کرواسی

تکوادوی زنان
پروانه تهرانى مربى تیم تکواندوى بانوان ایران عقیده دارد که ضعف تکواندوکاران ایران فقط به خاطر نبود سرمایه گذارى در مسابقه هاى باشگاهى است.تهرانى گفت: «متأسفانه ما مانند آقایان در کشور لیگ نداریم و به محض آنکه یک مسابقه مى دهیم، اردو تعطیل شده و تا پنج، شش ماه هیچ کار تمرینى مهمى صورت نمى گیرد.اگر تیم ملى تکواندوى مردان ایران امروز در سطح جهانى یک ابرقدرت است، یکى از دلایل آن، لیگ منظمى است که براى این رشته ورزشى در داخل کشور برگزار مى شود.البته به طور طبیعى، مواجه شدن با فضاى جدید، حریفان قدرتمند و فقدان تجربه، همه دست به دست هم داد تا نتوانیم به توفیق چشمگیرى در مسابقات جهانى اسپانیا برسیم.هیچ یک از پنج عضو تیم تکواندوى بانوان ایران در این مسابقات که پس از پنج روز برگزارى، یکشنبه شب در مادرید پایتخت اسپانیا به پایان رسید، نتوانستند بر حریفان خود غلبه کنند و در همان مصاف نخست، از دور رقابت ها حذف شدند.این در حالى است که تیم مردان ایران با کسب پنج مدال به مقام نایب قهرمانى جهان در میان ۱۲۵ کشور شرکت کننده دست یافت.»پروانه تهرانى گفت«»تیم تکواندوى مردان ایران، چندین سال است که موفقیت هاى جهانى کسب مى کند و به همین دلیل، تا نام آنان به میان مى آید در حریفانشان ترس ایجاد مى شود.»وى افزود: «این در حالى است که اکنون بانوان تکواندوکار در ایران جدا از آقایان تمرین مى کنند و به همین دلیل، نمى توانند از تجربه هاى ورزشى و فنون آنان بهره یى بگیرند. به همین دلیل، من معتقدم تیم بانوان چیزى حدود ده سال از تیم مردان تکواندوکار کشور عقب است.»وى گفت«وقتى آقاى ساعى و موفقیت هایش را مى بینیم، متوجه مى شویم او با وجود اینکه در مسابقه فینال خود در اسپانیا کشیدگى عضله داشت، اما به دلیل داشتن تجربه حضور در مسابقات جهانى، به خوبى توانست ضعف حریفش را بشناسد و بر او غلبه کند.»تهرانى درباره برنامه هاى جدید تیم ملى تکواندوى بانوان اظهار داشت: «وقتى برگردیم، با برگزارى جلسات، نقاط ضعف خود را در این مسابقات مرور خواهیم کرد و بر اساس آن، برنامه یى جدید براى تقویت تیم به اجرا خواهیم گذاشت.»مربى تیم بانوان افزود: «براى کسب پیروزى هاى بزرگ باید قبلاً با حریفانى قوى تمرین کرد. به همین دلیل، من معتقدم از نتایج عملکرد بانوان تکواندوکار ایران در اسپانیا نمى توان گله کرد.»وى گفت: «شاید نفس حضور در یک میدان خارجى و وجود تماشاگران خارجى موجب شد تا آنان نتوانند از همه توانایى ها و ظرفیت هاى خود به خوبى استفاده کنند.»

در اوایل سال ۱۳۷۶ خبر مهمی به خانواده عظیم تکواندو کشورمان رسید که سال‌ها بود آرزویش را داشتیم و آن حضور مسئولین تکواندو ایران برای اولین بار درکرسی‌های تصمیم‌گیری «فدراسیون جهانی تکواندو» بود. جناب آقای «سید محمد پولادگر» طی حکمی از سوی «وون یونگ چوی» رئیس اتحادیه آسیایی تکواندو، برای ۴ سال به عضویت اجرایی این اتحادیه منصوب شد. حضور مسئولان تکواندو کشورمان در کرسی‌های تصمیم‌گیری «فدراسیون جهانی تکواندو» موجب ارتقاء تکواندو کشورمان در جهان و مثمر ثمر در احقاق حق مبارزین ما در مسابقات مختلف بین المللی می‌باشد.
انتخاب مجدد آقای «سید محمد پولادگر» با رأی قاطع به ریاست فدراسیون تکواندو، برای تکواندوی ایران بسیار با ارزش و امیدوارکننده بود. البته علت موفقیت چشمگیر ایشان، تعهد و تخصص در رشته تکواندو است و زحمات و تلاش‌های ایشان و همکارانشان باعث پیشرفت تکواندو در میادین جهانی و المپیک گردید. به همین دلیل فدراسیون تکواندو، به عنوان «فدراسیون نمونه کشور» شناخته شده است.
عوامل موثر بر سرعت

سرعت یعنی طی مسافت در کمترین زمان ممکن. فرمول سرعت (v = d / t) می‌باشد که در آن v سرعت، d فاصله تا هدف و t زمان است. برای مثال سرعت ۱۰KM/H به مفهوم طی مسافت ۱۰ کیلومتر در یک ساعت می‌باشد. برای افزایش سرعت باید به کاهش مسافت توجه داشت. یکی از عوامل موفقیت تکواندو پومسه، سرعت بسیار برتر آن نسبت به سایر سبک‌ها است. بنیان‌گذاران این سبک، نسبت به نقش کاهش مسافت در افزایش سرعت، توجه خاصی داشته و سعی کرده‌اند حرکات و زوایای اضافی را از تکنیک‌ها و سوگی‌ها حذف و سرعت را افزایش دهند. کاهش مسافت به مفهوم رسیدن سریع‌تر به مقصد است. برای مثال از آنجا که کوتاه‌ترین فاصله بین دو نقطه، خط مستقیم است، برخلاف بسیاری از سبک‌های رزمی دیگر، در تکواندو پومسه، حرکت پا روی آپ‌سوگی در خط مستقیم می‌باشد. (شکل A) در ضربه آپ‌چاگی نیز پای ضربه‌زننده در کوتاه‌ترین فاصله و سریع‌ترین زمان به هدف اصابت می‌کند. (شکل B)

بروس لی افسانه سینمای رزمی

بروس‌لی که نام اصلی‌اش «لی یون کم» بود در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ در سانفرانسیسکو از پدر و مادری چینی تبار به دنیا آمد. در سه سالگی همراه با خانواده‌اش به هنگ‌کنگ رفت. وی از پنج‌سالگی به مدرسه بازیگری رفته و پس از آموختن هنر بازیگری در تعدادی از فیلم‌های هنگ‌کنگی با نام «لی سیو لونگ» (به معنای اژدهای کوچک) بازی کرد. در نوزده سالگی به آمریکا بازگشت و در رشته فلسفه در دانشگاه واشنگتن مشغول به تحصیل شد. او در سال ۱۹۶۶ در مجموعه تلویزیونی زنبور سبز نقش کوچکی را بازی کرد.
اولین فیلم بروس‌لی در آمریکا مارلو نام داشت که در سال ۱۹۶۹ در آن بازی کرد. پس از آن به مدت سه سال در آمریکا برای بازی در فیلم تلاش نمود ولی موفق نشد. او مدت‌ها سرگردان بود و هیچ کارگردانی حاضر به قبول یک خارجی چشم‌بادامی نشد. زیرا هنر وی از دیدگاه غربی‌ها که فقط با اسلحه و خون‌ریزی سروکار داشتند، نمی‌توانست تماشاگران را جذب سینما کند! بروس‌لی پس از این‌که نتوانست در آمریکا هنر خود را عرضه کند و با صدها پاسخ «نه» مواجه شد، با ایمان و پشتکار تمام، به تمرین فنون هنرپیشگی پرداخت و به هنگ‌کنگ رفت تا در تعدادی فیلم کم‌هزینه هنگ‌کنگی به تهیه‌کنندگی «ریموند چو» نظیر «اژدها وارد می‌شود» بازی کرده و شاهکارهای جاویدان خود را خلق کند.
نمایش این فیلم شهرت و ثروت کلانی برای او به ارمغان آورد. او همان سال (۱۹۷۳) در فیلم بازگشت اژدها با کارگردانی خودش بازی کرد. این آخرین فیلم کامل بروس‌لی بود. بازی مرگ آخرین فیلمی است که بروس‌لی در آن بازی کرده است، ولی این فیلم به علت مرگ بروس‌لی نیمه‌کاره ماند و در سال ۱۹۷۸ با چند صحنه اضافی به نمایش در آمد.

مرگ بروس‌لی
حقیقت مرگ بروس‌لی هنوز در پرده ابهام است. قتل او توسط باجگیران هنگ‌کنگی به علت باج ندادن، ضربه کشنده یک ورزشکار رزمی، زندگی در یک خانه نفرین شده و مرگ به خاطر طلسم خانه، از شایعاتی بودند که درباره مرگ او رایج بود. اما پزشک و پلیس علت مرگ او را نرسیدن اکسیژن به مغز به‌علت دوش گرفتن در زیر آب داغ و پر از بخار گزارش کردند. جسد بروس‌لی بدون هیچ گونه نشانی از جراحت و یا ضرب‌دیدگی در آپارتمانش در هنگ‌کنگ یافت شد.

تأثیر بروس‌لی بر سینمای رزمی
با وجود زندگی کوتاه و بازی در چهار و یا پنج فیلم، بروس‌لی نقش تاثیرگذاری در ژانر سینمای رزمی دهه ۱۹۷۰ داشت. این تاثیر سال‌ها بعد نیز ادامه داشت به طوری که هنوز سایه او روی بسیاری از فیلم‌های حادثه‌ای هالیوود مانند ماتریس، ببر خیزران، اژدهای پنهان و باشگاه مبارزه دیده می‌شود و بسیاری از رسانه‌ها در سالگرد ‌مرگ او که در روز ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ اتفاق افتاد، بخشی از برنامه‌های خود را به این شخصیت مشهور دنیای ورزش و سینما اختصاص می‌دهند.
بروس‌لی همچنین یکی از عوامل اصلی پیدایش و گسترش سینمای ورزشی هنگ‌کنگی و یا به طور کلی گونه سینمای هنرهای رزمی است. تاثیر مستقیم او روی سینمای رزمی و نقش او در محبوبیت ستاره‌های این‌گونه از فیلم‌ها مانند «جت لی»، «جکی چان» و یا «ژان کلود ون دام»، که از او کاملا پیروی می‌کنند، غیرقابل انکار است. به‌گونه‌ای که هنوز هم فیلم‌های وی طرفداران زیادی داشته و کتاب‌های بسیاری درباره وی نوشته شده است.
وی که برای اولین‌بار اقدام به ساخت فیلم‌های رزمی نموده و هنر رزمی شرقی را به دنیا معرفی نمود، تحول عظیمی را در سینما ایجاد کرده و منشأ توجه و تولید فیلم‌های رزمی دیگر شد. سال‌ها پس از مرگ بروس‌لی، تهیه‌کنندگان و کارگردانان هنگ‌کنگی، فیلم‌هائی کاملا شبیه با فیلم‌های او می‌ساختند و از بازیگرانی با ظاهر و فیزیک شبیه او و حتی با نام و تلفظ «بروس‌لی» فقط با تفاوت در املای اسامی، در این فیلم‌ها استفاده می‌کردند. ولی هیچ کدام از این بازیگران ذره‌ای از شهرت و محبوبیت بروس‌لی را نمی‌توانستند به‌دست بیاوردند، و فیلم‌ها نیز با موفقیت چندانی مواجه نمی‌شدند. زیرا در تکنیک‌ها، مبارزات و رفتار بروس‌لی، مردانگی، گذشت و عزت‌نفس به‌وضوح قابل مشاهده بود و حتی ذره‌ای غرور و تکبر در او دیده نمی‌شد. در صحنه‌های زیادی از مبارزات او می‌بینیم که وقتی سلاح از حریف بدکردار او می‌افتد، بروس‌لی نیز سلاح خود را بر زمین انداخته و با دست خالی به مبارزه ادامه می‌دهد. این برخلاف سینمای خشن غربی است که با سنگین‌ترین و مخوف‌ترین سلاح‌ها، به جنگ بی‌دفاع‌ترین افراد رفته و آنان را به سادگی و بی‌رحمانه کشتار می‌کنند.

سبک رزمی بروس‌لی
بروس‌لی علاوه بر بازیگری، طراحی صحنه‌های رزمی فیلم‌هایش را نیز به عهده داشت. او در کنار فعالیت در سینما به آموزش به علاقه‌مندان هنرهای رزمی مشغول بود. وی خود را منحصر به یک سبک نکرده و با فراگیری بوکس چینی و کره‌ای بر مهارت خود افزوده بود. برخلاف تصور و دوبلاژ فیلم‌های او، بروس‌لی کونگ‌فو کار نمی‌کرد و در تمرینات و مبارزات خود هیچ یک از ژست‌ها و تکنیک‌های متداول در کونگ‌فو را ندارد. شما در هیچ یک از فیلم‌های بروس‌لی حرکاتی نظیر مار و میمون و درنا را مشاهده نمی‌کنید. البته این‌گونه حرکات را می‌توان به وفور در نسخه‌های بدلی بروس‌لی (نظیر بروس‌لای) دید که تفاوت زیادی با شگردهای بروس‌لی واقعی دارند.

پسر بروس‌لی
پسر بروس‌لی، براندون‌لی نیز بازیگر فیلم‌های حادثه‌ای بود. براندون‌لی سر صحنه فیلم کلاغ در سال ۱۹۹۴ به اشتباه توسط یک گلوله شلیک شده از یک اسلحه مجروح شد و به علت خونریزی زیاد پس از مدتی درگذشت. مر گ او نیز مانند مرگ پدرش شایعات زیادی را در پی‌داشت.

اهمیت تنفس – تنفس صحیح و تقویت ششها

می‌خواهیم در این قسمت درباره اهمیت تنفس صحبت کنیم. یک مثل شرقی می‌گوید: «اگر ضربه یک رزمی‌کار فاقد کنترل تنفس باشد، قدرت لازم را نخواهد داشت». رزمی کاری که به تکنیک‌های تنفسی آشنا نباشد و آنها را انجام ندهد، نباید خود را یک رزمی کار واقعی بداند. اگر نگاهی به تمرینات سبک‌های رزمی بیندازیم، در تمام آنها تکنیک‌های کنترل تنفس وجود داشته و اهمیت زیادی دارد. براستی چرا تنفس صحیح برای یک رزمی کار بسیار مهم است؟
اجازه دهید با مثالی ساده، مطلب را روشن‌تر سازیم: اگر شما از چیزی بترسید و یا نسبت به موضوعی خشمگین شوید، ایتدا تنفس شما از ریتم طبیعی خود خارج شده و سریع و تند می‌گردد. حال اگر در این وضعیت بتوانید نفس‌های عمیق و شکمی انجام دهید یا به عبارتی تنفس‌های‌تان را کنترل کنید، بسرعت آرام شده و انرژی جسمی و روحی‌تان تحلیل نمی‌رود.
پس اگر مایلید طی تمرینات و مبارزه، زود خسته نشده و بنیه، قدرت و استقامت زیادی داشته باشید، تمرینات تنفسی را پیوسته انجام دهید. از طریق تمرینات صحیح کنترل تنفس، ابتدا شش‌ها قوی می‌شوند و حین تمرینات طاقت‌فرسای رزمی که انرژی بدن رو به اتمام است، این شش‌های قوی هستند که تنفس را خودبه‌خود کنترل کرده و اجازه نمی‌دهند رزمی‌کار خسته و از ادامه فعالیت متوقف شود، بلکه با تنفس‌های عمیق و کسب اکسیژن بیشتر، به وی انرژی می‌بخشند. این‌که می‌بینید بعضی از هنرجویان رزمی، در نبرد زود خسته شده یا اصطلاحاً «می‌بُرَند» به خاطر عدم آشنائی‌شان به تنفس عمیق و اصولی است. نکته دیگر اینکه: یک رزمی‌کار اساساً باید در حین تنفس که بدن ضعیف شده و می‌خواهد انرژی بگیرد، تکنیک‌های دفاعی و موقع تخلیه هوا که بدن قدرت گرفته و می‌خواهد انرژی را انتقال دهد ضربه بزند.

مکث در روانشناسی آموزش

مغز و سیستم عصبی برای ضبط و تحلیل اطلاعات جدید، نیاز به فرصت دارند. بنابراین آموزش حجم زیادی از مطالب، در عمل ذهن را خسته و فلج کرده و از کارآیی هنرجو می‌کاهد. یک مربی خوب، ابتدا مطلبی را به هنرجو آموزش داده و بدون آن‌که وارد جزئیات و اهمیت بحث شود، به او فرصت می‌دهد تا مطلب را بیاموزد و با حوصله به انتظار می‌نشیند تا شاگرد خود به اهمیت آن واقف گردد. درصورتی که هنرجو زمان و انگیزه کافی داشته باشد، در جلسات بعدی با کارایی بهتر در کلاس حاضر شده و با کشف ارزش آن مطلب و آماده بودن ذهن هنرجو، موقعیت مناسب برای ادامه آموزش توسط استاد فراهم می‌آید.
مکث نیز جزئی از نت موسیقی بوده و به معنای تمام شدن موسیقی نیست. وقفه و سکوت نیز جزئی از روش تدریس است. یکی از نکات مهمی که از روانشناسی آموزش یادگرفته‌ام این است که برای یادگیری بهتر دو اصل لازم است: وقفه و تکرار. زمانی که هنرجو تکنیک جدیدی را می‌آموزد، پس از مدتی تمرین، علی‌رغم این‌که تمام توجه و تلاش خود را به‌کار می‌برد، نتیجه خوبی نمی‌گیرد. بلکه هرچه بیش‌تر تمرین می‌کند، تکنیک را خراب‌تر اجرا می‌کند. پس از گذشت چند روز وقتی دوباره شروع به تمرین می‌کند، می‌بینید که بهتر از جلسه قبل کار می‌کند. حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید.

مقابله با افکار منفی

بروس‌لی می‌گوید:
ذهن مانند باغی حاصلخیز است که هرچه در آن بکارید، رشد خواهد کرد. این خواست شما است که گل‌های زیبا در آن بکارید، یا علف‌های هرز و مضر. رشد علف‌های هرز، گیاهان زیبا و باارزش باغ ذهن را پژمرده و نابود خواهد کرد. پس به افکار منفی ذهن خود، اجازه رشد ندهید. زیرا مانند علف‌های هرز، جرأت، شهامت و اعتمادبه‌نفس شما را خفه کرده و نابود می‌سازند. من هر وقت که ترس و افکار منفی به ذهنم نفوذ کرده و آزارم بدهند، آنها را در کاغذی نوشته و می‌سوزانم. به این ترتیب، قبل از این‌که انها مرا تخریب کنند، من آنها را نابود می‌کنم.

برای مقابله با «ترس از مبارزه» و تقویت اعتمادبه‌نفس، باید به‌جای شکست، همیشه موفقیت را در ذهن خود تجسم کنید. جملات منفی مانند «من نمی‌توانم» را با جملات مثبتی مانند «من می‌توانم» عوض کنید. مطمئن باشید که افکار منفی، فقط با توجهات شما رشد می‌کنند و اگر به آنها توجهی نکنید، ضعیف و ناچیز خواهند شد.